Tehtävä 1a) Sosiaalisen median sovellukset tai ympäristöt

Valitsin sosiaalisen median sovelluksiksi Facebookin ja Instagramin. Facebook minulla on ollut käytössä jo useita vuosia, mutta instagramiin loin profiilin vasta viime kesänä.  Facebookia käytän enemmän ja ajoittain lisäilen omaan profiiliini sisältöä. Facebook on varmasti yksi maailman suosituin sosiaalisen median palvelu. Perusidea facebookissa on, että sen käyttäjät tuottavat sisältöä esimerkiksi omasta elämästä kertomalla. Lisäksi facebookiin voi lisätä kuvia, videoita ja jakaa erilaisia linkkejä. Facebookin käyttäjät voivat seurata ystäväpiirinsä elämää esimerkiksi seuraamalla heidän julkaisemiaan tarinoita tai muuta sisältöä. Itse seurailen facebookissa ystäväpiirini julkaisuja sekä tiettyjen ryhmien julkaisuja, joihin kuulun/olen liittynyt. Facebookissa voi valita profiilinsa näkyvän vain kavereilleen tai sen voi asettaa myös julkiseksi, jolloin julkaisut näkyy kaikille facebookin käyttäjille.

Myös Instagramissa voi lisätä kuvia tai lyhyitä videopätkiä. Tämä edellyttää henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen luomisen facebookin tavoin. Käyttäjien julkaisemat kuvat voivat olla kaikkien nähtävillä, ellei omaa profiiliaan muuta yksityiseksi. Tällöin vain ne henkilöt, jotka olet hyväksynyt seuraajiksi pystyvät näkemään lisätyt kuvat ja videot. Facebookin verrattuna olen huomannut, että Instagramissa kaverit, joita seuraan, julkaisevat enemmän kuvia Instagramissa kuin facebookissa. 

 

Tehtävä 1B) Yritysten, organisaatioiden tai järjestöjen sosiaaliden median kättö

Valitsin vertailuun kolmen eri jääkiekkojoukkueen (Ilves, Tappara ja Lukko) Facebook ja Instagram sivustot. Kaksi näistä mainostaa facebookissa aktiivisesti, esimerkiksi juuri tällä hetkellä ensikautta kertoen, että ensikauden kausikortit ovat nyt myynnissä. Yhden joukkueen facebook sivut ovat visuaalisesti kauniit, on paljon kuvia ja videoklippejä viime kaudelta. Lisäksi on tuotu esille paljon viimekauden merkittäviä tapahtumia, kuten erään pelaajan 100 liigamaali ja liiga-kauden 2019-2020 All Stars-kentällinen, johon myös kaksi tämän joukkueen pelaajaa valittiin. Lisäksi tämän joukkueen sivuilla on paljon galluppeja.  Yksi näistä kolmesta ei mainosta facebooksivuillaan ensikauden kausikortteja (ainakaan tällä hetkellä)  vaan he mainostavat pelaajien asuntoja kesäksi vuokralle ja CHL:n aloitusajankohtaa. Lisäksi tämä joukkue kertoo paljon facebook sivuillaan myös treenaamisesta ja joukkueen yhteisestä kokoontumisesta. 

Yhden näistä joukkueen Instagram sivuilla on paljon kuvia ja videoita, sekä higlihtejä viimekaudelta. Yhden joukkueen ensikauden valmentaja kertoo Instagramissa pelaajistaan videoklipissä. Tällä joukkueella on myös paljon kuvia ja videoita instagramissa, osittain samoja, mita facebookissa. Yksi näistä joukkueista tiedottaa instagramissa tuoreesta sopimuksen purusta. Muutenkin tuntuu, että ne uutiset, jotka ovat joukkueiden kannalta ajankohtaisia, julkaistaan hyvin niin facebookissa, kuin instagramissakin. 

 

Tehtävä 1C) Sosiaalisen median sovellusten hyödyntäminen omalla alalla

Työskentelen sairaanhoitajana eräässä tehostetun palveluasumisen yksikössä. Myös oma työpaikkani on löydettävissä instagramissa, ja sinne välitetään muun muassa asukkaiden kuulumisia, kuvia ja sitä mitä ajankohtaista on tulossa/tapahtumassa. Meillä töissä on valittuna muutama somevastaava, jotka aktiivisesti tiedottavat instagramissa juuri näistä edellä mainituista asioista. Jotta näitä sovelluksia voidaan käyttää, vaati se tietenkin sen, että niitä osaa käyttää. Uskon, että yritykset ja organisaatiot käyttävät sosiaalisen median sovelluksia, koska ne ovat nykypäivänä niin helposti tavoitettavissa ja kaikkien saatavilla.  Lisäksi niihin yleensä päivitetään "tuorein tieto".